Telif

el-İşâra ilâ âdâbi'l-vizâra

Yazar : İbnü’l-Hatîb Lisânüddin

Detaylar

Katalog Türü Siyaset
Eser Numarası 408
Eser Adı el-İşâra ilâ âdâbi'l-vizâra
Müellif Tam Künyesi Ebû Abdillâh Zü’l-vizâreteyn Lisânüddîn Muhammed b. Abdillâh b. Saîd es-Selmânî el-Endelüsî
Müellif Bilinen Kısa Adı İbnü’l-Hatîb; Lisânüddin
Yüzyıl (Hicri) 8.
Yüzyıl (Miladi) 14.
Vefat Tarihi Hicri 776
Vefat Tarihi Miladi 1375
Dil Arapça
Kütüphane Adı Süleymaniye Yazma Eser Kütüphanesi
Koleksiyon Adı Esad Efendi
Koleksiyon (Demirbaş) Numarası 03690-002
Varak Numarası 30b-37 vr.
Yazı Türü Talik
Eserin Türü Telif
Eserin Tanıtımı ve İçerik Bilgileri Eser esasında hükümdara (melik) ve vezire ve çocuklarına karşı yapılan çeşitli nasihatlerle başlar. Nitekim müellif "eyyühe'l-melik, eyyühe'l-vezîr, yâ veledî" şeklinde hitaplarla anlatmak istediklerini zikreder. Ancak bu bölüm eserin üçte birlik kısmını teşkil eder. Daha sonra ise çeşitli fasıllar ve bu fasıllarda yer alan rükün adlı bölümlere yer verilir.
Eserin Konu Başlıkları [Mukaddime]. [Nasihat]. Birinci rükün: 1. Fasıl: […] 2. Fasıl: vezirin uyması gereken bazı şartlar. 3. Fasıl: İtimad edilmesi zorunlu akidler. 4. Fasıl: [Sıkıntılara sabretme, hareket etmeye ihtiyaç anında rahatlığın zararları vb.] İkinci rükün: vezirin sultânla birlikte düşündükleri. 1. Fasıl: Meşveret, fikir almak. Üçüncü rükün: [Sakınılması gerekenler] 1. Fasıl: Mal toplamaktan, stoklamaktan sakınmak. Dördüncü rükün: Hükümdarların ahlâkı. Beşinci rükün: Boş konuşan ve hased eden kimselerle yolculuk. Altıncı rükün: [Makam arzusu].
Notlar Süleymaniye yordam katalog taramasında eser müellif Lisânüddin b. el-Hatîb Muhammed b. Abdullah el-Garnatî'ye nispet edilmekle birlikte nüshasına ulaşılmış iki yazmada da eserin müellif nispeti müstensih tarafından Ebü'l-Hasan Ali b. Muhammed el-Maverdî (ö. 450/1058) şeklinde verilmektedir. Biri Esad Efendi nr. 03690-002, diğer Halet Efendi nr. 00765-002'de yer alan bu nüshalardan Halet Efendi nüshası Esad Efendi nüshasından istinsah edilmiştir. Ve tarih olarak ise aralarında yaklaşık yüz yıl fark vardır: Esad Efendi nüshası: 1120'li yıllarda; Halet Efendi nüshası ise 1230'lu yıllarda kaleme alınmıştır. Esad Efendi nüshasının herhangi bir yerinde Lisânüddin b. el-Hatîb Muhammed b. Abdullah el-Garnatî'ye nispet yapılmamakta ve metin dışında müstensih tarafından doğrudan Ebü'l-Hasan Ali b. Muhammed İbnü'l-Maverdî'ye nispet edilmektedir. Kezâ katalog defterinde de ilgili mecmuanın içerisinde el-İşâre ilâ âdâbi'l-vüzerâ adlı bu eserin de yer aldığı ilk üç metin el-Mâverdî'ye nispet edilmiştir. Ancak Esad Efendi nüshasında müellifin isim ve künyesi Ebü'l-Hasan Ali b. Muhammed şeklinde doğru verilmekle birlikte muhtemelen müstensih hatası olarak sonunda yukarıda da belirtildiği gibi İbnü'l-Mâverdi şeklinde yazılmıştır. Halet Efendi nüshasında ise yine eser Esad Efendi'de olduğu gibi müellif nispeti müstensih tarafından el-Mâverdî'ye yapılmaktadır. Ancak vikaye bölümünde nüshanın içindekiler kısmında bu esere başka biri tarafından bir tashih düşülmüş ve müellif nispeti Lisânüddin b. el-Hatîb şeklinde verilmiştir. Hakkında modern neşir çalışmasında (nşr. Abdülkādir Zemâme, MMLAD m., XLVII [1972], s. 70-91; nşr. Muhammed Kemâl Şebâne, el-Bahsü’l-ilmî, XXVI [Rabat 1976], s. 93-110) eser Lisânüddin İbnü'l-Hatîb'e nispet edilmiştir. Eserin Mâverdî'ye nispeti husundaki kesinlik de muğlaklığını korumakla birlikte hicrî "437’de (1045-46) Reîsürrüesâ İbnü’l-Müslime’nin vezirliğe getirilmesinden sonra siyaset sahnesinden çekilen Mâverdî"nin, bu hareketi dikkate alınacak olunursa eserin 420-437 yılları arasıda telif edildiğini söylemek mümkündür. Detaylı bilgi için bk. CENGİZ KALLEK, "MÂVERDÎ", TDV İslâm Ansiklopedisi, https://islamansiklopedisi.org.tr/maverdi (15.12.2018).
Sınıflama (Siyaset Alanı Sınıflaması) Edeb Literatürü