Telif

el-Ahlâku'l-atâiyye ve sıfâtü'l-asfîyâ

Yazar : Hızır el-Münşî

Detaylar

Katalog Türü Siyaset
Eser Numarası 590
Eser Adı el-Ahlâku'l-atâiyye ve sıfâtü'l-asfîyâ
Eserin Anılan Diğer İsimleri es-Sabahâtü’l-kūdsiyye fî ahlâki’l-etkiyâ ve sıfâtü’l-enbiyâ; Mehâsin-i Ahlâk-ı Âdemî
Müellif Tam Künyesi Muzaffer b. Osmân el-Bermekî el-Münşî
Müellif Bilinen Kısa Adı Hızır el-Münşî
Yüzyıl (Hicri) 10.
Yüzyıl (Miladi) 16.
Vefat Tarihi Hicri X. Yy.
Vefat Tarihi Miladi XVI. Yy.
Dil Farsça
Kütüphane Adı Süleymaniye Yazma Eser Kütüphanesi
Koleksiyon Adı Fatih
Koleksiyon (Demirbaş) Numarası 03515
Varak Numarası 1b-90b vr.
Yazma İstinsah Tarih 1281H
Yazı Türü Nesih
Eserin Türü Telif
Eserin Tanıtımı ve İçerik Bilgileri "es-Sabahâtü’l-kudsiyye fî ahlâkî’l-etkiyâ ve sıfatü’l-enbiyâ", "Mehâsin-i Ahlâk-ı Âdemi", "Ahlâkü’l-etkiyâ" adlarıyla da anılan bu eser felsefî, tasavvufî ve dinî ahlâk konularıyla mezcedilmiş bir eserdir. Eser içerisinde çeşitli bab ve fasılların yer aldığı toplam üç "makale"den müteşekkildir. Eserin ilk iki bölümünde felsefî ahlâk, üçüncü bölümde ise tasavvufî ve dinî ahlâk konuları işlenmiştir. Müellif konuları hangi "usul" üzerine anlatacağını konu başlığında zikretmekte ve çeşitli konularda benimsediği tarzı belirtmektedir. Örneğin (vr. 12 a'da) tedbîr-i medine ve tedbîr-i menzil bölümlerini izah ederken başlıkta şu ifadeye yer vermiştir: سياسات منزل و مدن بر طريق حكماء
Eserin Konu Başlıkları Padişaha övgüler ve dua, telif sebebi. Birinci Makâle (makâle-i evvel): Der beyân-ı ahlâk-ı kerîme ve zemîme ve emrâz-i nefs ve ilâc-ı ân ve siyâset-i marziyye ber tarîk-i hukemâ ber sebîl-i îcâz. Bu bölümde (vr. 12a) makalenin genişletilmiş başlığında şu ibereler de yer alır: -Filozoflar yöntemiyle tedbîr-i menzil ve müdün. Mukaddime: Ahlâkın tanımı ve onun mahiyetinin açıklanması hakkında. Birinci Bab: Nazârî ahlâk: 1. Fasl: Nefsin kuvveleri ve erdemlerinin çeşitleri hakkında: a. Nazarî . b. Gadabî. c. Şehevî. 2. Fasl: (Ahlâkî) erdemlerin çeşitlerinin tafsilatı ve muhtevaları: a. Hikmet: Sâfî zihin, zekâ, cevdet-i fehm, hüsn-i tasavvur, suhûlet-i teallüm. Şeceât: Kibir, yüksek himmet, sabır, necdet, hilm, sükûn, tevâzu, şehâmet, ihtimâl, hamiyet, rikkat. b. İffet: Hayâ, sabır, de'at (الدعة), fakiri-yetimi geri çevirmek, nezâhet, kanaat, rıfk, verâ, intizâm, sehâ/cömertlik. Bu ana erdemlerin dışında: Îsar, neyl, musâvât, semâhat, müsâmaha erdemleri de zikredilebilir. c. Adalet: Bu erdem bazı filozofların sözlerine göre, zikredilen diğer üç erdemin (hikmet, şecaat, iffet) toplamının bir arada bulunmasının bir neticesidir: Sadâkat, ülfet, vefâ, teveddüd, mükâfât, hüsn-i şirket, hüsn-i kazâ, sıla-i rahim, şefkat, ıslah, tevekkül, teslım, rıza. 3. Fasl: Ahlâkî koruma ve onun kazanımları. a. Tabiî/doğuştan gelen erdemler. b. Mükteseb/kazanılmış erdemler. 4. Fasl: Nefse ârız olan tabiî ve mükteseb hastalıklar ve herbirinin tedâvisi: Hayret ve tedavisi, cehl-i basît ve tedavisi, cehl-i mürekkeb ve tedavisi, mirâu ve lecâc (dik kafalılık), mizâh ve istihzâ ve tedavisi, gadâb ve tedavisi, batâlet ve tedavisi, hüzün ve tedavisi, haset ve tedavisi, hikd (kin, nefret) ve tedavisi, kizb (yalan) ve tedavisi, buhl/cimrilik ve tedavisi. İkinci Bab: Amelî ahlâk. İkinci Makâle: در بيان اخلاق روند مكان اهل بينش. و سير اولياء بر قاعده سالكان طريقت و طالبان حقيقت : Müellif bu bölümde sûfîlerin ilkelerinin yanında “قواعد عقلي...…” tabirinden de anlaşılacağı üzere filozofların nazarî ve amelî felsefesine yer vermektedir. 1. Fasl: Siyaset-i menzil: 1-4. Rükn: Mallar, eşler, hizmetçiler, çocuklar. 2. Fasl: Tedbîr-i medine. 3. Fasl: Erkân-ı müdün: a. Mâlik (hükümdar): (Hükümdarda bulunması gereken hususlar): Asalet, ulüvv-i himmet, metânet, sebat, azm ve vakar, sabır, dini ve şeriati kuvvetlendime konusunda tavizsizlik b. Memlük. c. Emsâl: Düşman, maârif (tanıdıklar), dostlar: 1. Hakiki, 2. Gayr-i hakiki. Üçüncü Makâle: Ahlâk: "Seyr u sulûk" üzerinden bireyin ahlâkî gelişiminin kaleme alındığı bu bölümde şunlar sıralanabilir: Mukaddime. (Tarikata giren her kimse için lazım olan şeyler): Birinci Bab: Der beyân-ı mebâdii hareket (hareketin ilkeleri): 1-3. Fasl: İman, sebât, niyet. 4-6. Fasl: Sıdk, inâbet, ihlâs. İkinci Bab: در ازالة عوايق و قطع موانع از سير و سلوك: 1-3. Fasl: Tevbe, zühd, fakr. 4-6. Fasl: Riyâzet, muhasebe ve murâkabe, takva. Üçüncü Bab: Kemâl ve ahvâl-i sâlik/seyr u sülük. 1-3. Fasl: Halvet, zikir, havf. 4-6. Fasl: Recâ, sabır, şükr. Dördüncü Bab: Tarîke süluk edenlerin halleri. 1-3. Fasl: İrade, şevk, muhabbet. 4-6. Fasl: Marifet, yakîn, sukût/suskunluk. Beşinci Bab: Vuslat ehli hakkında/ehl-i vüsûl. 1-3. Fasl: Tevekkül, rıza, teslim. 4-6. Fasl: Tevhîd, ittihâd, vahdet. Altıncı Bab: Fenâ. Der beyân-ı nükte-i çendân. Mukaddime: Der beyân-ı ve temhîd-i mukaddimâti ki destân ân erbâb-ı ahvâl ve muhamelât râ ki …. 1. Fasl: Namaz ve temizlik: Tenbîh. 2. Fasl: Der beyân-ı kānûn-i teveccüh ve şürût-i ân., آنك بامر مرشد كاملي كاردان خلوت اختياركن, namaz, hayâ ve edeb, ân ki der esnâyi teveccüh, zikir. 3. Fasl: Der tafsîl-i ekvâl-i Hârisân: Horasan ehlinin sözlerinin tafsili. Bu fasl altında "on vecih" bulunmaktadır. Son olarak müellif eserini bir "kasîde"yle bitirir.
Notlar Eserde Kânûnî Sultan Süleyman’a övgü ifadeleri bulunduğundan XVI. yüzyılda telif edilmiş olabileceği ihtimaline binaen müellif bu yüzyıldaki listeye alınmıştır.
Sınıflama (Siyaset Alanı Sınıflaması) Edeb Literatürü