Telif

Ahlâk-ı Muhsinî

Yazar : Hüseyin Vâiz-i Kâşifi Kemâleddîn Kâşifî

Detaylar

Katalog Türü Siyaset
Eser Numarası 487
Eser Adı Ahlâk-ı Muhsinî
Müellif Tam Künyesi Mevlânâ Kemâleddîn Hüseyin b. Ali el-Beyhakı-yi Sebzevârî Hüseyin Vâiz-i Kâşifî
Müellif Bilinen Kısa Adı Hüseyin Vâiz-i Kâşifi; Kemâleddîn Kâşifî
Yüzyıl (Hicri) 9.
Yüzyıl (Miladi) 15.
Vefat Tarihi Hicri 910
Vefat Tarihi Miladi 1504
Dil Farsça
Kütüphane Adı Süleymaniye Yazma Eser Kütüphanesi
Koleksiyon Adı Hafid Efendi
Koleksiyon (Demirbaş) Numarası 00273
Varak Numarası 1b-256a vr.
Yazma İstinsah Tarih 0906H
Yazı Türü Talik
Eserin Türü Telif
Eserin Baskısı Bombay: [y.y.], 1321.
Eserin Çevirisi: Türkçe Agehi Muhammed Rıza, [y.y.]: [y.y.], 1874.
Eserin Tanıtımı ve İçerik Bilgileri Eser 900'de (1495) Hüseyin Baykara’nın oğlu Ebu’l-Muhsin Mirzâ’ya ithâfen kaleme alınmıştır. Eserle ilgili çalışmasında Mehmet Avçin şu açıklamalarda bulunur: "Ahlâk-ı Muhsinî'de çeşitli hikâyeler, peygamber kıssaları, tarihî şahsiyetlerin hayatlarından kesitler ve bu kişilerin davranışlarından örneklerle verilen mesaj gerçek hayatla bağdaştırılmaya çalışılmıştır. Metinde zaman zaman peygamber kıssalarından ve dört halifenin hayatlarından örnekler verilmiş; Me'mûn, Nûşirevân, Gazneli Mahmûd gibi hükümdarların menkıbeleri de anlatılmıştır. Bu anlatış tarzı esere bir canlılık katmış, soyut fikirlerin okuyucu tarafından daha kolay kavranmasını sağlamış, başka bir deyişle ifade edilen konunun somutlaştırılmasına yardımcı olmuştur. Ayrıca anlatılan konu ile ilgili olarak Kur'ân âyetlerine ve Hz. Muhammed'in hadislerine de daima yer verilerek savunulan ahlâkî değerler, aklî argümanlara ek olarak dinî delillerle de kuvvetlendirilmiştir. Eserde dikkati çeken bir diğer özellik ise, kullanılan deyimler ve atasözleridir. Eserin bir nasihatnâme olması itibariyle de bu tür ifadelere sıkça yer verilmiştir. Ahlâk-ı Muhsinî mensur bir eser olmasına rağmen içerisinde neredeyse bir divançe oluşturacak kadar manzûme de mevcuttur. Bu manzûmelerin büyük çoğunluğu Kâşifî’ye aitken, yer yer Mevlânâ, Sa‘dî ve Firdevsî'den de alıntılar yapılmıştır".
Eserin Konu Başlıkları 1-5. Bab: İbâdet, ihlâs, dua, şükür, sabır. 6-10. Bab: Rızâ, tevekkül, hayâ, iffet, edeb. 11-15. Bab: 'Ulüvv-i himmet, azm, cidd ü cehd, sebât, adâlet. 16-20. Bab: Afv, hilim, hulk u rıfk, şefkat, hayrât. 21-25. Bab: Sehâvet ü ihsân, tevâzu, emânet, ahde vefâ, sadâkat. 26-30. Bab: İncâh-ı hâcât, teennî ve teemmül, meşveret, hazm, şecâat. 31-35. Bab: Gayret, siyâset, teyakkuz, firâset, kitmân-ı esrâr 36-40. Bab: İgtinâm-ı fırsat, riâyet-i hukûk, sohbet-i ahyâr, def‘-i eşrâr, tertîb-i hâdem ü haşem.
Eserin Telif Tarihi 0900H
Notlar Detaylı bilgi için bkz. Eserin içerik ve tanıtım bilgileri Mehmet Avçin’in Turkish Studies - International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume VII/2 [2012], p.145-160, dergisinde yayımlanan “Bir Siyasetnâme Olarak Ahlâk-ı Muhsinî” adlı makalesinden alınmıştır. Eserin diğer nüshası hakkında: Katalog tarama bölümlerinde Süleymaniye Ktp., Ayasofya nr. 02829’deki nüshanın ferâğ kaydında yer alan bilgilere göre ilgili nüshanın hicri 735 yılında istinsah edildiği bilgisi geçilmiştir. Ancak bu tarih müellifin eseri telif ve vefat tarihleri ile dönemlerin mutabakatı açısından tutarsız bir tarihtir. Nüshanın ferâğ kaydı dikkatlice okunduğunda nüshanın hicrî 935 yılında istinsah edildiği daha net anlaşılacaktır.
Sınıflama (Siyaset Alanı Sınıflaması) Felsefe