Katalog Türü | Siyaset |
Eser Numarası | 177 |
Eser Adı | et-Tenbîh alâ sebîli’s-saâde |
Eserin Anılan Diğer İsimleri | et-Tenbîh alâ esbâbi’s-saâde |
Müellif Tam Künyesi | Ebû Nasr Muhammed b. Muhammed b. Tarhan b. Uzluğ el-Fârâbî et-Türkî |
Müellif Bilinen Kısa Adı | Fârâbî; Ebu Nasr Muhammed |
Yüzyıl (Hicri) | 4. |
Yüzyıl (Miladi) | 10. |
Vefat Tarihi Hicri | 339 |
Vefat Tarihi Miladi | 950 |
Dil | Arapça |
Eserin Türü | Telif |
Eserin Baskısı | thk. Ca’fer Al-i Yâsin, Beyrut: Dârü'l-Menâhil, 1985. |
Eserin Çevirisi: Türkçe | Fârâbî’nin İki Eseri: Fusûlü’l-medenî (siyaset felsefesine dair görüşler) Tenbihât ala sebîli’s-sa’âde (mutluluk yoluna yöneltme), çev. Hanifi Özcan, İstanbul: Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Vakfı, 2005. |
Eserin Tanıtımı ve İçerik Bilgileri | Mutluluk ahlâkı konulu bu eser, Tahsîlü's-saâde'nin devamı niteliğindedir. İfrat ve tefritten sakınarak itidâl ile erdemler elde edilecektir. İnsanın övülmesine ve kınanmasına yol açan fiilleri sayar ve övülmeye sebep olan fiillerin her zaman mutluluk getirmediğini ancak isteyerek yapıldığında, ancak iyi oldukları için yapıldıklarında ve süreklilik sağladıklarında mutluluğa yol açabilirler. Bunları ayırt etmeyi sağlayan temyiz gücüdür ve bunu da mantık sanatı verir. |
Eserin Konu Başlıkları | 1. Bölüm: Mutluluk (mutluluğun değeri, mutluluğa ulaşma yolu), iyinin şartları, kuvve ve fiil, erdemli itidâl teorisi (itidâlin mahiyeti, ona ulaşma keyfiyeti, itidâlin gerçekleştirilmesi ve onun benzerlerinden sakınmak), haz (haz çeşitleri, hazzın ahlâkî kullanılışı), insan (insanların sınıflara ayrılması, hazzın insanlar üzerindeki etkisi) ilimlerin sanatların ve idrak edilenlerin sınıflandırılması. 2. Bölüm: Felsefenin bölümleri, mantık sanatı (mantık bir alet ilmidir, mantığın konusu), mantık ve nahiv. |
Notlar | Detaylı bilgi için bkz. MAHMUT KAYA, "FÂRÂBÎ", TDV İslâm Ansiklopedisi, https://islamansiklopedisi.org.tr/farabi#1 (14.12.2018); Hanifi Özcan, Fârâbî’nin İki Eseri, İstanbul: M.Ü. İlâhiyat Fakültesi Yayınları, 2014. |
Sınıflama (Siyaset Alanı Sınıflaması) | Felsefe |